Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

4 juni 2008

SANDRA: Maj månads festligheter i Peru


Sandra Sotero i Peru: blogginlägg 3

Maj månad i Peru börjar med en stor fest: arbetarnas dag, den 1 maj. Den dagen firas riktigt stort. Det flesta affärerna är stängda och alla arbetsplatser firar med stora företagsfester. Sedan går det raskt vidare till den 2 maj för att fira Chapi-jungfrun. Även den firas stort. De olika stadsdelarna har var sin fest och festligheterna börjar redan kl. 00:00, med en midnattsmässa, fortsätter hela 3 maj med orkestmusik och mat, dans och fyrverkeri, och håller på ända till den 4. Familjerna i de olika satsdelarna delar upp på ansvaret för att festen ska bli så bra som möjligt och för att traditionen ska leva vidare.

Jag har alltid tänkt att morsdag är en dag som alla bara vet om, men som inte firas. I Peru har jag fått en annan uppfattning. I år har jag fått se vad morsdag kan betyda för alla mammor och framför allt för den peruanska mamman. Under en dag rullas röda mattan ut och mamma blir drottningen. Morsdagen i Peru inträffar andra söndagen i maj. Jag var och hälsade på släkt som bor i Tacna. Huvudämnet var morsdag i fler dagar, min kusins man och deras barn skulle ha ett stort uppträdande dagen till ära. Alla skolor och förskolor i Tacna hade ordnat ett morsdags uppträdande som skulle äga rum på Stadsteatern. Inför detta hade alla barn och pappor tränat i månader. Förskolorna och skolorna hyr in koreograf. Barnen lär sig en morsdag dikt som de framför på söndag morgon.

Jag var på mitt livs första barnkalas i Peru. Jag har varit med på många, men inget så fint som detta. Allt du kan tänka dig behövas för ett lyckad barnkalas fanns på plats, massa dansglada små barn och en hel del dans- och leksugna föräldrar. Det var så kul att se att alla var delaktiga i festen och att alla dansade och hade så trevlig med att fira födelsedagsbarnets stora dag. Självklart gjorde en clown entré för att liva upp stämningen och han fick alla gäster att vika sig av skratt.

Maj månad har varit full av festligheter!

Sandra Sotero
sandra.sotero@svalorna.se

Inga kommentarer: