Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

14 november 2008

CAMILLA: I skuggan av valet: Svenskt godis och vulkanbestigning

Camilla Jansson i Nicaragua, inlägg 3

Förra veckan hade jag två kompisar från Sverige på besök. Eftersom de bara var här i en vecka hade vi fullspäckat program. Här kan du läsa om några av Nicaraguas guldkorn som vi besökte.

Halv nio på söndagskvällen landade planet och ungefär en halvtimme senare dök mina kompisar från högstadietiden upp på andra sidan glasväggen. Vi tog en taxi till hotellet i Managua och där fick jag en stooor godispåse som mamma skickat med, äntligen. Salta nappar, sura flaskor och polkagrisbitar. Slupp!

Dagen efter bar det av till Las Peñitas, en strand som ligger utanför staden León. I två dagar njöt vi av sol och frisk luft. På onsdagsmorgonen hoppade vi på en buss som tog oss till Cerro Negro, Nicaraguas yngsta vulkan. Väl på topp möttes vi av underbar utsikt och stinkande svavelukt. Att vulkanen är aktiv var det absolut ingen tvekan om.

Vi reste vidare till Masaya, en stad som har en stor marknad där man kan köpa allt från väskor och skor till kött, fisk, krukor och massa mer eller mindre onödiga prylar.

På fredagen åkte vi upp till min hemstad, Estelí. Efter lite sightseeing och god middag på kinarestaurangen, La Gran Vía, gick vi vidare till Rincón Legal, ett gammalt revolutionsmuseum som på kvällarna fungerar som reggetonvänligt uteställe. Innan det var dags för tjejerna att åka vidare till Ecuador hann vi med ett dopp i Estelís vattenfall, La Estanzuela.

I alla städer vi besökte åkte bilar och bussar fulla med sandinistsupportrar runt för att visa sitt stöd för regeringspartiets kandidater till lokalvalen. Valet ägde rum i söndags och det är fortfarande oklart om vem som vunnit och i vilka kommuner. På grund av det påstådda valfusket har de senaste dagarna varit oroliga och våldsamma, speciellt i Managua. Kolla in Roxanas bildspecial på http://latinamerika.nu/bildspecial-valvakan-som-snabbt-forvandlas-till-en-mardrom

Under de politiskt mycket turbulenta dagarna hade jag trots allt en lugn och härlig semestervecka.