Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

8 maj 2009

MICHAELA: Workshop i el Pedregal

Michaela Rosenholm i Peru, inlägg 3

Efter några veckors förskjutning kom min första workshop i marknadsföring för mikroentreprenörer äntligen i gång.

Workshopsserien är en del av Svalorna Latinamerikas program för landsbygdsutveckling (PDR) och har utvecklats för att stärka företagarnas förutsättningar att på ett effektivt sätt kunna analysera sin marknad och marknadsföra sina produkter på ett konkurrenskraftigt sätt.

I El Pedregal, cirka två och en halv timme utanför Arequipa, samlades Karina från vår samarbetsorganisation SIRA/SADA, jag och tolv deltagare som arbetar med marsvinsuppfödning.

Inför vår första träff var jag lite nervös med tanke på att jag skulle tala inför en grupp människor, men nervositeten grundade sig också i att jag inte visste hur deltagarna skulle svara på materialet jag tagit fram. Jag funderade över om materialet var anpassat väl nog till just deras behov och förståelse

Vi körde igång, jag presenterade de mer tekniska bitarna och tillsammans med Karina varvade vi workshoppen med övningar för ett aktivt deltagande. Med tanke på alla nya begrepp som berördes, var det jätteroligt att se hur deltagarna kämpade på med de olika övningarna. För att se till att samtliga deltagare drog sitt strå till stacken peppade Karina på de personer som var lite blygare i sammanhanget. Den goda stämningen bland deltagarna bidrog även till att jag kände mig lugnare och nervositeten försvann.

Nu i veckan har vi sista delen i workshopsserien. Jag ser fram emot det eftersom den innehåller mer praktiskt arbete då vi tillsammans ska ta fram en marknadsföringsplan. Viljan hos deltagarna att förbättra sina möjligheter att expandera och utvecklas som företagare finns, så jag hoppas och tror att de kommer att få användning av den nya kunskapen för att stärka sin verksamhet och därmed ta ett steg framåt i rätt riktning.

Michaela Rosenholm
programassperu@svalorna.se

Foto: Lisa Ljunggren

1 kommentar:

julien sa...

1 post al mes! Vaya, no se te va a estropear el teclado :P. Parece que lo estas pasando muy bien alli, con cosas interesante y gente buena.

un abrazo