Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

30 maj 2011

BJÖRN: Många bäckar små…

Björn Reisnert i Bolivia, inlägg 5

Innan jag kom hit hade jag definitivt bilden av Bolivia som ett progressivt land i miljöfrågor och jag tänkte att det fanns en utpräglad miljömedvetenhet hos folk i allmänhet. Efter att ha levt här i ca fyra månader är jag övertygad om att den bilden måste nyanseras.


Under de senaste åren har Bolivia drivit en radikal miljöpolitik på internationell nivå. I Cancun 2010 var Bolivia det enda landet som inte undertecknade klimatmötets slutdokument.

Tidigare samma år arrangerade sociala organisationer ett folkligt klimatmöte i Cochabamba för att öppna upp för en radikalare debatt om jordens framtid ur miljösynpunkt.

En vän som var där gjorde dock en intressant iakttagelse. Samma personer som pratade om vikten av att skydda och respektera moder jord var de första att slänga sitt skräp på marken.

Det är frapperande hur stort glappet är mellan regeringens ambitioner och gemene mans attityd till miljön.

Ett exempel är från en dagsutflykt till en dalgång utanför La Paz. När vi nyss avslutat lunchen dumpar en annan god vän till mig en tom tonfiskburk i den redan förorenade floden. Mitt svenska allemansrättshjärta upphörde att slå för en kort stund. 
  
Vid första anblick ger de bussar som kör runt i La Paz en gemytlig och nostalgisk känsla: Ford, Chevrolet och Mercedes från 60- och 70-talen som repareras om och om igen. När bussen är på väg förbi och ett svart illaluktande rökmoln fyller ens lungor luckras dock nostalgin upp i avgaser.

Detta är så klart ett ekonomiskt problem, men jag tror också att folks medvetenhet är viktig.

Kanske är en förändring på väg. Jag har sett tecken på det, dels inom Svalornas LAs program Suma Thakhi där miljöperspektivet är en självklar del i den integrerade utbildningen.

En annan sak är 240 ungdomar utklädda till zebror som är anställda av kommunen i La Paz. De jobbar med att ge bilister insikt om vikten av att uppföra sig i trafiken och de gör barn och ungdomar medvetna om betydelsen av att hålla staden ren från skräp. Många beckar små kan göra förändring i det långa loppet.


Björn Reisnert

1 kommentar:

Jens sa...

Intressanta iakktagelser! Apropå trafikzebran, måste det ju vara inspirerat av Antanas Mockus kampanj i Bogota med pantomimer som trafikspanare! Om du inte sett den dokumentären måste du göra det.