Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

13 september 2007

JOANA: De första dagarna

JOANA IVARSSON I NICARAGUA, inlägg 1
I måndags kom jag äntligen fram till Estelí efter att ha fått stanna några dagar till i Sverige och fixa med passet som olyckligtvis gick sönder några timmar innan avresa. Efter två dagars introduktion på Svalornas kontor hade jag igår min första dag på samarbetsorganisationen Proyecto Miriam, som arbetar med utbildning och genusfrågor. Miriam ligger lite i utkanten av staden och därför har jag idag införskaffat mig en cykel. Kan alltid vara bra med lite motion!

På Miriam kommer jag att ingå i ett arbetslag där man arbetar med flickor som arbetar som hembiträden i eller utanför det egna hemmet. Programmet syftar till att på olika vis stärka flickorna och göra dem medvetna om sina rattigheter.

Jag har utbildat mig inom statsvetenskap, mänskliga rättigheter och film. På Miriam är det därför meningen att jag även ska lära ut video.

Mina första dagar har varit oerhört positiva! Jag känner mig väldigt väl mottagen och ser verkligen fram emot de kommande månaderna.

Joana Ivarsson

Inga kommentarer: