Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

19 september 2007

JULIO: Detektivarbetet har börjat



JULIO BARCELLOS I NICARAGUA: inlägg 1
Jag har nu redan bott i Nicaragua i fem månader och under denna tiden har jag även fått viss insikt i Svalornas arbete så det känns väldigt roligt och givande att nu få börja arbeta med organisationen. Dessutom får jag ägna mig åt det som jag är bra på och tycker är roligt, att genom olika medier dokumentera.

Jag ska genom visst detektivarbete och genom olika kanaler gräva fram information om Svalornas tidigare arbete i Nicaragua: besöka organisationer, göra intervjuer, fotografera, filma - ja, på olika sätt skildra det som finns kvar av Svalornas projekt genom åren här i Nicaragua inför föreningens 50-års jubileum.

Det är oerhört spännande, jag har redan besökt ett par organisationer här i Esteli och de har alla haft historier att berätta om samarbetet med Svalorna. Den ena organisationen har fått stöd av Svalorna till en grupp kvinnor som arbetar med lantbruk. Efter Mitch-katastrofen började kvinnorna organisera sig och Svalorna stöttade inköp av mark och djur för att kvinnorna skulle kunna bli självförsörjande, det startades även en fond för en form av mikrokrediter vid behov vilken fortfarande fungerar.

Annars trivs jag väldigt bra med att bo och leva i Nicaragua, jag kommer själv från Uruguay, men har bott i Sverige i stort sett de senaste 10 åren.

Nicaragua är ett jättefint land med vacker natur och trevligt folk, men oerhört fattigt och stora sociala klyftor.

Julio Barcellos

Inga kommentarer: