Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

24 september 2007

SAUL: Tillbaka till barnen i Bolivia

Jag heter Saul Palm och är praktikant för Svalorna i Bolivia.

Två gånger tidigare har jag varit i Bolivia. Båda gångerna var jag här genom min utbildning till socionom. Inom utbildningen har man fältstudier i två månader och då var jag på ett barnhem. Sen på praktiken som är ett halvår fick jag vara på FNs befolkningsfond UNFPA. När man ska göra fältstudier inom socionomutbildningen så väljer de flesta att vara i Sverige på någon socialtjänst, skola, vårdhem eller anstalt. Jag ville däremot lära mig spanska samtidigt som jag gjorde mina fältstudier och med hjälp av en kompis kom jag i kontakt med barnhemmet Alalay. Jag märkte att jag fram till dess hade levt i en väldigt skyddad värld. Visst visste jag om att det fanns orättvisor men jag hade aldrig kunnat föreställa mig vad det var förrän jag kom till Bolivia. Med min vistelse i Bolivia förstod jag vad de orättvisorna man ser varje dag på TV innebär. Jag levde med barnhemsbarnen och de blev mina vänner som jag än idag håller kontakten med. De lärde mig spanska och om hur fattigdom kan påverka deras situation.

Jag åkte hem till Sverige och fortsatte plugga och efter ett år fick jag möjligheten att återvända till Bolivia. Då var det för att göra min praktik på ett halvår på UNFPA. Där var min uppgift att träffa ungdomar för att undervisa om deras rättigheter samt om sex och samlevnad. Jag blev otroligt förvånad över att nästan ingen hade kunskap om rätten till egen åsikt. De var enormt tillbakadragna och det var väldigt svårt i början att ha dynamiska övningar med dem. Men med tiden märkte jag förändringar i deras beteenden och att få vara med om den förändringen var väldigt kul.

Jag är nu klar socionom och vill fortfarande få uppleva liknande förändringar i ungdomars medvetande och beteenden. Svalorna stöttar organisationer som jobbar med gatubarn eller utsatta ungdomar för att de ska ska kunna utöva sina rättigheter. Jag kommer att delta i detta arbete och genom aktiviteter och övningar ge dem kunskap om deras rättigheter.

Saul Palm

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Saul!
Vad spännande arbetet låter som du utför för Svalorna men också en stor utmaning.

Jag kommer ned till Bolivia i januari och ska arbeta på Svalornas kontor. Denna blogg är perfekt för mig för att få en känsla för Bolivia och det arbete ni bedriver.

Ser fram emot att läsa mer om dina upplevelser.

Ha det bra!

Hälsar,
Ulrika