Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

7 maj 2008

Julio: Innanför murarna


Julio Barcellos i Nicaragua, inlägg 5

Efter ett besök i Sverige är jag nu i full gång med min andra praktikperiod och arbetar med Red de Jóvenes Estelí som är ett nätverk för ungdomsorganisationer. Tanken med att organisera sig i ett nätverk är att med gemensamma krafter kunna arbeta för att få upp ungdomsfrågor på den politiska agendan, lära av varandras erfarenheter och kunna arrangera aktiviteter och utbildningar tillsammans. Jag stödjer dem med foto/video, förutom att ha foto workshops med ungdomar från landet jobbar jag med en dokumentärfilm om fängelset i Esteli tillsammans med några ungdomar från organisationen.

Tanken med dokumentären är att visa livet i fängelset, de intagnas tankar, upplevelser och drömmar, från ett ungdomsperspektiv, inte bara för att Red de Jovenes är en ungdomsorganisation utan även för att i Nicaragua är 80 % av befolkning ungdomar och detta speglar sig även i fängelsets population. Vi vill använda filmen för att arbeta förebyggande med ungdomar i riskzonen men också rikta den till den civila befolkningen och makthavare för att upplysa om situationen i fängelset som är bland annat överbelastat till dubbelt av kapaciteten

Tanken är också att stödja de intagnas olika aktiviteter och grupper som tillexempel teater, hantverk, musik, utbildning med både material och personliga resurser

Vi har än så länge fått en jättebra respons från både fängelseledningen och fångarna. Man blir väldigt berörd av de intagnas berättelser och man får ibland påminna sig om att många av dem säkert har begått tunga brott.

En ung man pratar mycket med mig om sin son som fyller år nu i slutet av maj, han har inte träffat honom sedan han åkte in för ungefär tre år sedan. Han får sporadiska nyheter om sitt barn genom sin mormor som nästan aldrig heller kommer på besök eftersom hon inte har råd med resan. En annan intagen som ansvarar för de få kulturella aktiviteterna på fängelset har suttit inne i åtta år och hoppas på att snart få komma ut, trots de miserabla förhållandena innanför murarna är han inte enbart negativ till sin vistelse där: -Om jag inte hade suttit inne hade jag antagligen varit död vid det här laget, att sitta inne har fått mig att inse mina misstag och gett mig en annan syn på livet.


Julio Barcellos


1 kommentar:

Anonym sa...

Keep up the good work Julle!

Hälsningar Sandra