Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

16 maj 2008

ROXANA: Psst! Psst!

Roxana Ortiz i Nicaragua: inlägg 4

Blickar som klär av en…
Händer som berör…
Ord och handlingar…
Som får mig att må illa…
Detta…!
Detta är sexuellt våld.


Det var förra årets slogan i kampanjen mot sexuellt våld som Svalorna LA genomförde tillsammans med samarbetsorganisationerna. Kvinnor jag möter vittnar om vardagens sexuella våld som löper som en eldsslinga längs gatan. I helgen mötte jag Gaby Baca, nicaraguansk sångartist, som sjunger reggetonlåten ”Con la misma moneda” (Med samma mynt) som handlar om sexuella kommentarer som kvinnan i Nicaragua upplever när hon ger sig ut på gatan. Hennes låt riktas mot männen.
”¿Que sentirías si por la calle fueras y en cada esquina un cabrón te jodiera?” (Vad skulle du känna om du på gatan går och vid varje hörn står det en jävel som stör dig?)

Trots det civila samhällets ansträngningar för att synliggöra våldet, som både män och kvinnor medvetet eller omedvetet lever i, måste arbetet fortsätta på nationell- och internationell nivå, i rika - och fattiga länder. Ännu en gång så vägrar jag att exotifiera utvecklingsländerna som kvinnoförtryckare. Det är bara att gå in på Pressbyrån eller 7 Eleven och bläddra i vilken dam eller herrtidning som helst så ser vi ett glamoröst och skinande förtryck med mycket läppglans. Nu kanske några blir förbannade för att jag inte nämner förtrycket som männen måste utstå. Visst finns det också, men det sexuella våldet har betydligt större inverkningar på kvinnan än hos mannen. Det sexuella våldet handlar inte enbart om en objektifierng av kvinnokroppen. Det handlar om att kunna bestämma över vad man vill och inte vill göra med sin kropp. Ha sex när man vill och kunna ha barn när kvinnan vill. Inte när Gud, mannen eller när den katolska kyrkan vill.


Det senaste medeltidsuttalandet som den patriarkala Vatikanstaten gjorde i veckan var att fördöma användningen av preventivmedel.
Vilka smittas mest av hiv i Nicaragua? Kvinnorna.
Vilka dör på grund av abortförbudet? Kvinnorna

Det är inte vilken kvinna som helst. Det är den fattiga kvinnan som dör.

Jag undrar om påven från sin estrad kan se de kvinnor som dör på grund av AIDS eller av osäkra aborter. Jag undrar om påven hade sagt samma sak om han hade varit en kvinna?

Denna månad kommer jag att täcka rätten till den egna kroppen utifrån abortfrågan i Nicaragua. Så håll dig uppdaterad på hemsidan och http://www.latinamerika.nu/

Roxana Ortiz
infonicaragua@svalorna.se

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet! Lika bra som alltid...

Unknown sa...

Bravo!!!!
Du är en modig kvinna!!!