Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

24 oktober 2008

CAMILLA: Tålamod och bongotrummor

Camilla Jansson i Nicaragua, inlägg 2

Var och varannan dag går det att läsa i landets tidningar om kvinnor och barn som blivit sexuellt utnyttjade. Det sexuella våldet är ett omfattande problem i Nicaragua och det uppskattas att var fjärde kvinna och var femte man har utsatts för sexuellt utnyttjande som barn. Bakom varje fall som anmäls till polisen döljer sig ytterligare cirka 20 fall av sexuellt utnyttjande.

I november ska vi, tillsammans med samarbetsorganisationerna, köra en kampanj mot sexuellt utnyttjande och målet är att stärka barn och ungdomars självkänsla och förståelse av sina rättigheter. För att verkligen nå ut till barnen med vårt budskap har vi försökt lämna ”vuxenperspektivet” och istället tänka oss in i vad barnen och ungdomarna kan ta till sig. Idéerna flödade på det senaste mötet och här är ett smakprov på vad vi kom fram till: Dockor med budskap skrivna på magen, seritidningar med superhjältar som kämpar mot sexuellt utnyttjande och, det viktigaste av allt, att barnen och ungdomarna själva får vara med och skapa både budskapen och serietidningarna.

Det är alltid lika roligt att träffa kollegerna från samarbetsorganisationerna och något som slog mig är hur olika möten kan vara i Nicaragua jämfört med i Sverige. När det blev en oplanerad paus började alla plötsligt att sjunga. En av killarna spelade med en penna på min räfflade vattenflaska medan en annan höll takten genom att spela bongotrummor på en bok. Sången avbröts efter ett tag och vips så var den seriösa diskussionen igång igen som om ingenting hade hänt. Härlig paus!


Jag fascineras av hur vältaliga kollegerna är. Fast många av dem bara är lite över tjugo år har de förmågan att uttrycka sig på ett väldigt tydligt och professionellt sätt. Lyssna och lär, själv känner jag mig ofta frustrerad över att det tar så lång tid för min lilla tanke på svengelskspanska att omvandlas till en mening på riktig spanska och dessutom komma ut genom munnen innan det är försent. Jag skriver TÅLAMOD i min anteckningsbok och kör på.

Camilla Jansson

Inga kommentarer: