Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

10 oktober 2008

CECILIA: En lam(a) helg.

Cecilia Holm i Bolivia, inlägg 7

För ett litet tag sedan var jag och vallade alpackor i närheten av byn Charaña. Mitt ute på landet bor min kollega Alicias mamma, Nati, med sina ca 170 lamor, 150 alpackor, 90 får, två hundar och två katter. Svägerskan bor i huset bredvid, men sedan är det långt till närmaste granne. Utsikten är helt otrolig med de stora vidderna och snöklädda toppar, man ser både de chilenska och de peruanska bergen.

Jag, Alicia, hennes pappa, hennes bror och hans dotter, mina besökande föräldrar och en liten hundvalp stuvade in oss i en lånad jeep med mat och kläder för tre dagar för att besöka Doña Nati. Hon bor själv på en farm där hon livnär sig på sina djur, alpacka- och fårullen säljer hon till Coproca som Svalorna samarbetar med. Så kanske är en av mina alpackatröjor just från hennes djur.
Resan började inte helt bra, bilen vägrade starta. Efter en del fixande och trixande med hjälp av en mekaniker som fanns i närheten kom vi äntligen iväg. Halvvägs stannade vi i en by för att betala vägtull och då upptäckte vi att vi fått punktering på ena däcket, en stor spik hade borrat in sig i däcket. Tur att vi upptäckte detta när vi befann oss i en by, så vi kunde få däcket lagat, vi fick nämligen inte av reservdäcket som satt på bakluckan, nyckeln bara snurrade runt i låset.

Efter åtta timmar på skumpiga vägar och ofrivilliga pauser var vi äntligen framme på farmen. Förutom att valla och mata djur roade jag mig med att vara kock ett par måltider och laga lite svensk mat. Resultatet blev ärtsoppa och pannkakor med blåbärssylt ena dagen och köttfärssås med trattkantareller, som mina föräldrar tagit med, andra dagen. Att steka pannkakor var ett dumt val eftersom spisen var knähög och skulle eldas med ved och dessutom fyllas på stup i kvarten. Jag satt på ett pytteliten pall vid spisen och trots den kylig luften utomhus kändes det som att sitta i en bastu och steka. Men jag fick lön för mödan för maten blev mycket uppskattad. Sista dagen var vi även med och slaktade en lama och en alpacka, och inte helt oväntat fick vi nystekt lama till lunch.
Cecilia Holm

2 kommentarer:

Anonym sa...

man vet aldrig vad utflykter till Bolivias landsbygd har att erbjuda. Det är väl därför vi älskad den så mkt:)

Ulrika

Rebecka Hinn sa...

Cissi, måste bara passa på att berömma dina bilder. De är verkligen jättefina! You have "the eye"!

Kram
Rebecka