Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

17 oktober 2014

Vatten - en självklarhet för alla?

Människorna i Nicaragua är på gatan oftast väldigt glada, fridfulla och ser ut att leva ett gott och bekymmerslöst liv. När jag pratar med befolkningen får jag däremot ibland en annan bild. Bristen på vatten i hushållen är en av de saker som tagits upp.

Kvinna som precis hämtat vatten från brunn eller vattenhål

Hemma i Sverige har vi alla vatten, så klart. Men här, på andra sidan Atlanten i Nicaragua, är det INTE självklart. Visste ni att så få som 37 % av alla människor på landsbygden har tillgång till rent vatten i sina hem? Och att på landsbygden i de övriga centralamerikanska länderna har 50 % av folket det? Inga av dessa siffror tycker jag är speciellt roliga. Statistiken är hämtad från den nicaraguanska dagstidningen La Prensa så sent som i måndags, den 13 okt. Förändring i Nicaragua pågår. Ett problem med bygget av brunnar och kranar är dock att kvalitén är på tok för dålig. De går ofta sönder snabbt och då står människorna där återigen utan vatten och är tillbaka på ruta ett.


Vattenpump i en förort i Jinotega

Jinotega är en stad omringad av berg och häromdagen vandrade jag och några vänner upp för ett. Vi passerade på vägen massor av, enligt mig, bristfälliga hus. Vi gick förbi brunnar och stora hål i marken dit folket som bor på berget hämtade vatten. Någon tvättade. Vuxna och barn kånkade dit sina dunkar och spänner för att hämta vatten till sina hushåll för att kunna laga mat eller för att kunna ta sig en dusch. Med hink. Vi fortsatte promenera upp för uppförsbacken. En nicaraguan berättade för mig att människorna som bor såhär högt upp på berget inte alltid hade vatten i sina brunnar eller vattenhål. Om de som bor nere i staden använder för mycket, når vattnet inte upp på berget och människorna här blir utan.


Flicka som följt med sin mamma till vattenhålet för att tvätta kläder

Nicaragua jobbar för att göra vatten till en självklarhet för sin befolkning. Jag vet att de arbetar mot ett mål som ska vara uppnått till och med nästa år som innebär att en viss procent ska ha tillgång till vatten och sanitet. Hur det går har jag däremot ingen aning om, bara att de har en lång väg kvar att gå innan vattentillgången i Nicaragua blir lika självklar som för oss i Sverige.

Klara Adrian, programpraktikant i Nicaragua, Svalorna Latinamerika

Inga kommentarer: