Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

26 oktober 2007

JULIO: I Somoto med arbetande barn

JULIO BARCELLOS I NICARAGUA, inlägg 3
















Nu för tiden hänger jag mest på La casita del mercado i Somoto. Somoto är en liten stad som ligger en timmes bussfärd norr om Esteli, nära gränsen till Honduras. Mellan 1993-1996 hade Svalorna en volontär, Anders Fjällhed, placerad där på en organisation som arbetar med olika sociala frågor, med hans stöd startades verksamheten La casita del mercado.

På "La casita" stöttar man arbetande barn och deras familjer. Barnen lär sig bland annat olika former av hantverk, man följer upp barnens familjsituation; gör hembesök, undersöker barnens arbetsförhållanden och man försöker även se till att barnen kan gå till skolan; hjälper till med skolmaterial, läxläsning och undervisar de barn som inte alls går i skolan. Personalen på La casita ser även till att barnen och deras familjemedlemmar kommer till sjukhuset och får läkarvård när det behövs. Och vid vid övergrepp och våld inom familjen (något som är mycket vanligt i Nicaragua) kommer ofta barnen eller kvinnorna till La casita först och berättar om sin situation. Detta tyder på att de har ett starkt förtroende för personalen där, och de hjälper sedan till med polisanmälan och rättsprocessen. Vad jag har sett hittills så tycker jag att kvinnorna som arbetar på La casita gör ett fantastiskt arbete med otroligt begränsade resurser. Två kvinnor är anställda och man har även en del ideell personal, bland annat så hjälper en del ungdomar, som tidigare själva fått stöd av La casita, till med olika aktiviteter.

Jag har spenderat en del tid på La casita och sett det arbete man gör med barnen där, jag har även varit med på hembesök och fått träffa en del av de familjer man arbetar med. Om ett par dagar ska jag följa med till soptippen i Somoto där många barn och deras familjer arbetar. Där samlar de allt som går att använda, antingen att använda själva eller att sälja vidare. Jag har under min korta tid med La casita del mercado mött mycket svåra familjeförhållande och misär men även mycket livsglädje, solidaritet och styrka, som jag ska försöka att skildra på ett värdigt vis i mitt arbete med att dokumentera Svalornas tidigare arbete i Nicaragua.

Hasta la próxima,

Julio Barcellos

Inga kommentarer: