Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

29 oktober 2007

JOANA: Starka, dolda kvinnor

JOANA IVARSSON VITÓRIO I NICARAGUA, inlägg 3

Vi sitter på ”Rincon Legal”, ett hak dit alla möjliga människor drar sig. På dansgolvet rör sig några lesbiska tjejer i takt till cumbian som sedan blandas med revolutionära rytmer. Runt om oss finns bilder från kriget. Jag frågar mig var kvinnorna är på alla bilder med tanke på den roll kvinnan spelade under revolutionen.

Sitter vid ett bord med tre personer som varit med i kampen, en man och två kvinnor. En utav dem, Doña Esperanza, var den första kvinnan att gå med i sandiniströrelsen i Esteli. På ytan ser hon ut som vilken kvinna som helst. Den som har tid att skrapa på ytan kommer dock att upptäcka en stark och fascinerande guerrera. Under timlånga samtal har hon berättat sin historia, men det känns som om den aldrig tar slut. Och det är kanske det faktum att jag lärt känna henne som gör att jag frågar mig var kvinnorna är på alla de revolutionära bilderna på Rincon Legal.

När en utav de allierade uppmanar henne att ta med sig andra kvinnor till gruppen svarar hon att alla de män som deltar i mötena borde ta med sig sina fruar. Männen svarar att det är fruarna som ska ta hand om barnen när de är ute i kamp. Men Doña Esperanza bär ett barn över ena axeln och ett vapen över andra. Vem skulle kunna tro det när man idag ser denna kvinna i sextioårsåldern? Hon är dock en imponerande kvinna som inte bryr sig om vad andra tycker om henne. Nästan varje helg går hon ut med sina vänner, såväl yngre som äldre för att dricka några öl och dansa. Hon njuter av livet.

Doña Esperanza är bara en utav alla starka kvinnor jag träffat. I mitt arbete på MIRIAM träffar jag dagligen kvinnor som sticker ut i ett samhälle som är starkt machistiskt. På något vis utgör de alla en del utav en revolution. I mitt arbete med deltagande video får jag ta del av tankar kring det samhälle man lever i och kontroversiella teman som rätten till terapeutisk abort eller otrohet diskuteras. Just rätten till terapeutisk abort är ett tema där även en kvinnoorganisation som MIRIAM är splittrad inom sig. Det finns de som är emot rätten till terapeutisk abort. Dock är det många som har påverkats mycket utav den kyrkliga kampanjen. På en fortbildning nu i helgen med mammor och pappor kom temat upp till diskussion. De flesta hade inte förstått att den terapeutiska aborten endast används då det råder fara för kvinnans liv. Vid utvärderingen mot slutet utav dagen nämnde två utav deltagarna den lärdomen som en utav de viktigaste momenten under dagen.

Joana Ivarsson Vitório

Inga kommentarer: