Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

13 oktober 2007

SAUL: Tung vardag för gatubarnen

Nu har jag jobbat på Svalorna i en månad! Min främsta uppgift har varit att integrera mig med gatubarnen. Det är en rätt så krävande uppgift eftersom de är vakna på nätterna och sover på dagarna.

Från klockan 21.00 brukar jag försöka att vara vid Perez och San Francisco i centrum. Det är i skydd av mörkret de kommer fram för att inhalera, sniffa och dricka alkohol. Arbetet att integrera sig med gatubarnen har varit ganska enkelt eftersom jag känner några gatubarn sen tidigare. De talar om för de andra att jag är okej och inte vill något ont. När man är ute till klockan tre, fyra på morgonen hinner man se väldigt mycket. Nästan varje natt är det slagsmål mellan sniffande ungdomar. Ungdomar som stjäl från andra men även av varandra. Men även mycket glädje och skratt inrymmer nätterna. Vi spelar fotboll, volleyboll och skämtar med varandra. Med tiden har jag märkt att våra samtal allt oftare handlar om livet och orättvisor som de befinner sig i.

I går fick jag ett samtal från en före detta gatutjej vid ett-tiden på eftermiddagen. Hon grät och berättade att hennes lillasyster hade blivit misshandlad av deras pappa och att hon blödde mycket. Jag åkte hem till dem och fann Ximena knivskuren i ansiktet, bröstet och magen. Hon låg avsvimmad och vi lindade om henne med lakan och tog en taxi till sjukhuset. Där ville de se att vi hade pengar innan de tog sig an Ximena för att ge henne blod och sy.

Sedan tog vi kontakt med polisen och jag följde med dem hem till Ximena för att hämta pappan. Han var våldsam och polisen gav honom några rejäla slag innan de tog honom in i bilen. Jag följde med och berättade vad som hänt och de tvekade inte att sätta honom i fängelse. Det ska bli intressant att följa processen framöver med pappan och jag hoppas att flickornas situation förbättras en aning i framtiden.

I dag har det varit fest i en organisation som heter Yanapi. De arbetar med flickor som lever under besvärliga omständigheter i hemmet och Yanapi försöker förebygga att tjejerna flyttar ut till gatan. Yanapi firade sin födelsedag och vi på Svalorna har varit med och hjälpt till med nya leksaker. Dagen var fylld utav lekar och en lek som jag tyckte var extra rolig var när de skulle skicka vattenfyllda tallrikar över sina huvuden. Alla blev ganska blöta men de verkade inte tycka att det gjorde något. Föräldrarna till alla tjejerna hade gjort i ordning mat åt alla och det såg gott ut men jag vågade inte prova. Jag har än så länge klarat mig från salmonella och vågar inte ta några risker.

/Saul Palm

Inga kommentarer: