Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

23 mars 2016

Albor i El Alto - Mästare på studiecirklar

Många ser studiecirklar som något väldigt svenskt, men få vet att de verkliga mästarna befinner sig i El Alto, Bolivia. Visserligen har de anammat idén från den svenska kontexten, men de har utvecklat den och förbättrat den. Hur Albor lyckas hålla kvar ungdomarnas engagemang och deltagande i grupperna är beundransvärt och definitivt någonting som Sverige bör ta efter.

Fredagen den 11 mars klev jag in i Albors kyliga lokaler i El Alto, jag hade tidigare fått veta att jag skulle delta i en studiecirkel och jag hade fått välja vilket tema jag helst ville arbeta med. Då jag tycker maskulinitet är ett väldigt intressant tema kändes studiecirkeln Nayriri perfekt. Nayriri arbetar främst med temat machismo, men samtalar även om de andra viktiga frågorna som Albor arbetar med, t.ex. feminicidio (kvinnomord), trafficking, sexualiteter, makt mm.

Ungdomarna droppade in efterhand, tid är ett relativt begrepp i Bolivia. De var 24 ungdomar i olika åldrar som deltog i gruppen. En av ungdomarna höll i en uppvärmning, både av kropp och röst. Det räckte med tio minuters lätt uppvärmning för att få upp min puls rejält och under röstuppvärmningen kändes det knappt som att jag hade någon luft alls kvar i lungorna. Några av ungdomarna flinade lite mot mig när de såg mina svårigheter.


Studiecirkeln Nayriri i El Alto. Foto: Sara Krenell.

Mirio, en av Nayriris huvudledare, berättade vad de skulle göra under detta pass och delade in gruppen i fem smågrupper. Varje grupp fick en lapp med ett ord som de sen skulle gestalta genom en liten pjäs. Jag fick vara med i en grupp och vi fick ordet machismo. Vi diskuterade lite om vad machismo är och i vilka situationer som det finns. Situationen som vi valde var i en familj; pappan sitter och ser på TV, mamman (som jag fick äran att spela) städade precis bredvid. Dottern och sonen vill gå ut och festa med kompisar, pappan ger sonen tillåtelse, men inte dottern. Det slutar med att hon går ut ändå och när pappan upptäcker det slår han mamman, då han anser att det är hennes fel och när dottern kommer hem även henne. Efter att alla grupper visat upp sina pjäser fick de berätta om dem, samt förklara orden de fått.

Kvällen avslutades med en kort övning på en av de större pjäserna Albor arbetar med och sedan följde två av ungdomarna mig till minibussen. På väg till telefericon kan jag se Ilimani torna upp sig över El Alto och La Paz, berget ser större ut här uppe på altiplanon. Det ser ut som att Ilimani vakar över städerna och deras invånare, vilket skänker mig en sorts trygghet.

Sara Krenell, programpraktikant, Bolivia.



Inga kommentarer: