Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

10 maj 2016

Många jordar på en jord - utbildning i mänskliga rättigheter och ledarskap i Peru.

- Jorden är så stor att vi ibland kan känna oss så små så att vi inte kan påverka någonting, men det finns många jordar på denna jord. Säger Andreika Chavez, efter hon visat en film och tittar ut över ungdomarna som sitter i en cirkel runt henne. Hon är i vanliga fall lärare i Arequipa men ibland hoppar hon in i PDRs (Programa de Desarollo Rural) fältteam för att undervisa ungdomarna på landsbygden i mänskliga rättigheter. Hon menar att vi alla kan påverka en liten del av jorden för att på så sätt påverka hela jorden.

- För att stärka människorna på landsbygden så är det viktigt med bra utbildning och att medvetandegöra om vilka rättigheter de har samt att ge verktyg till att delta i utvecklingsprocesser. Säger Andreika.


Vad har vi som ungdomar och medborgare i Peru för rättigheter? Var frågan som workshopen för ungdomarna i Castilla Media hade för avsikt att besvara. Foto: Julia Svanström. 

Ungdomarna är i en blandad ålder mellan 11-18 år. Alla sitter spänt på sina stolar när Andreika ger ut en övning där ungdomarna får gå igenom vilka mänskliga rättigheter som finns och vad de innebär. Rättigheterna finns till för att skydda oss och stärka demokratin genom att ge oss rätten att delta i beslutsprocesser i samhället. Att en rättighet också ibland innebär skyldigheter fick vi lära oss genom till exempel att rösträtt innebär en skyldighet att välja den bäst lämpade ledaren. Men för att delta i samhällsutvecklingen på ett bra sätt så krävs det att vi klarar av att kommunicera våra åsikter och vara en god ledare.

När vi frågar vad det innebär att vara en bra ledare så kommer förslaget: "den som kan övertyga andra på ett bra sätt". Vi gör ett litet skådespel med olika ledarskapstyper; den ömsesidiga, den aggressiva och den passiva. Det finns många sätt att kommunicera, beroende på ens personlighet och karaktär, men vi alla kommer fram till att den ömsesidiga ledarrollen är den som är mest eftersträvansvärd.

I pausen fick jag möjlighet att prata med en av deltagarna. Norca Roca Aguilar som är 16 år och ordförande för skolstyrelsen i Tipan. För henne var det extra intressant med de olika ledarskapsrollerna eftersom hon själv är en ledare, hon säger att det är viktigt att utveckla sin ledarroll för att även utveckla sin identitet.


Norca Roca Aguilar är ordförande i skolstyrelsen i Tipan, för henne var det extra viktigt att utveckla sin roll som ledare. Foto: Veronica Haegeland.

Jag frågar henne om hon kunde mycket om mänskliga rättigheter och ledarskap innan PDR började med sina utbildningar, hon svarar:

- Nej, bara lite, de här mötena har lärt mig mycket och hjälpt mig att utveckla min identitet, som ledare och medborgare.

Vad är mänskliga rättigheter för dig?

– Allt som vi människor har rätt till i samhället.

Jag undrar om hon kan se stor skillnad i hennes by efter att PDR började arbeta där. Hon svara direkt:

- Ja! Tack vare PDR så är vi mycket bättre organiserade och det är mycket större delaktighet och demokrati i Tipan.

Hon tycker att PDRs arbete är dynamiskt och välorganiserat och kan inte se något hon anser behöver förbättras utan hoppas på att PDR fortsätter med sitt arbete i regionen.


Veronica ger ungdomarna stöd i uttal och konversation på engelska. Foto: Julia Svanström.

I slutet så fick även jag och Veronica bidra med lite övningar på engelska. Att öva på uttal och konversationer (samt lite dans och roligheter) kändes uppskattat eftersom det är det som är lite knepigt med att lära sig ett nytt språk.

Julia Svantröm, programpraktikant, Peru 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Så viktigt och meningsfullt!

Unknown sa...

Så viktigt och meningsfullt!