Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

24 september 2014

- Allt är möjligt! Ines vill öppna affär i storstaden Arequipa, Peru

- Jag har alltid tyckt om affärsverksamhet. Därför har jag främst ägnat mig åt det, säger en leende Ines när jag frågar henne vad hon helst gör om dagarna. Hon öppnade sin butik för sju år sedan på huvudgatan i Tipan. Hon började med att köpa in varor för 300 nuevo soles (motsvarande cirka 740 svenska kronor). Idag har butiken en omsättning motsvarande 20 000 svenska kronor i månaden.
Huvudgatan i byn Tipán. Bild: Emma Tengwall

Jag träffar butiksägarinnan och småbarnsmamman Ines en förmiddag i hennes butik. Hyllorna är staplade med ris, konserverad tonfisk, mjölk, olja, rader med läsk och andra populära varor. Här finns också kyckling, nötkött, bröd, frukt, grönsaker och sötsaker. Kvinnan bakom disken berättar med glädje i rösten om familjens vardag och hennes planer för framtiden.

Det mångsysslande paret har en liten combi som hennes man skjutsar närförorternas ungdomar till och från skolan med. Senare på eftermiddagen, när Ines tar hand om butiken, hemmet och de två små barnen,  åker mannen för att köpa ost från grannbyarna som sedan transporteras för försäljning till Arequipa. Emellan sysslorna är han på fältet och jobbar, berättar hon. Jag blir imponerad av allt de hinner med på en dag och funderar en stund på vad jag själv gör under en vanlig dag.

Ines
Ines avbryter mina tankar och visar en stor anteckningsbok som ligger på glasbänken mellan oss. Där skriver hon upp priset på de varor som folk köper på kredit. Det är inte alla butiker som erbjuder kredit men för Ines är det en uppenbart viktig del av hennes affärsidé. Här i byn har vi inte pengar på fickan varje dag, förklarar Ines. Det finns såklart ett vinstsyfte men hon säger flera gånger hur viktigt det är att folk får handla mat och sådant de behöver medan de väntar på att lönen ska komma. Hon är väldigt noga med att det bara är det viktigaste som får köpas på kredit. Ingen alkohol eller godis tillåts.
Ingång till butiken på huvudgatan. Bild: Emma Tengwall

Vi pratar om framtiden och jag undrar om hon har några planer på att utveckla sina affärer. Hon svarar att hon, liksom många andra, ser sig själv i Arequipa om ett par år, när barnen är lite större. Ines säger att familjen trivs väldigt bra just nu och att affärerna går bra. Men hon ser inte en framtid i Tipan för resten av livet.  Jag vill öppna upp en butik i storstaden och min man skulle kunna arbeta som chaufför, fortsätter Ines. Men den planerade flytten är främst för att hennes barn ska få tillgång till högre utbildning och fler möjligheter. Det finns två skolor i byn som motsvarar den svenska grundskolan. Mitt i resonemanget utbrister hon - allt är möjligt! Tillsammans med din partners hjälp eller med egen kraft är allt möjligt, menar Ines. Hennes röst är stark och övertygande.

Ines förstärker den bild som vi ser och hör om nästan dagligen. För många finns ingen hållbar framtid i byn. Storstäderna lockar med fler jobbtillfällen, utbildning och ett liv med fler moderniteter. Samtidigt lurar också många faror i staden för de 17- åringar som skickas dit för att studera vidare. Alkohol, droger och tonårsgraviditeter är vanligare i staden, säger en polisman som vi pratar med tidigare i veckan.

Emelie Blomgren, programpraktikant i Peru.

Inga kommentarer: