Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

23 september 2014

När praktikanten blev lärare för en dag, Telica Nicaragua

Kommunikatörerna lär sig intervjuteknik, APEADECO, Telica
Ungarna brukar se mig som en halv-vuxen varelse. När vi var i Estelí och skulle uppträda med en dans tillexempel och jag ville dra mig ur eftersom inga andra vuxna uppträdde tillsammans med barnen, sa de “men du är ju inte riktigt vuxen Emmelie”.

Man kan ju alltid hoppas på att växa lite till, men med mina 30, känns det kanske som om jag skulle kunna börja räkna mig som vuxen nu.

För mig är läraryrket så vuxet det kan bli. De som kan tänka sig att dela med sig av sina kunskaper till andra har liksom kommit väldigt långt i mina ögon.

I veckan visade det sig att jag skulle ta det klivet och ge barnen på APEADECO en lektion i kommunikation. Eftersom organisationen är liten och budgeten likaså, finns det ingen som kan ge kommunikatörerna de lektioner de behöver. Så jag erbjöd mig.

Det vart ett samtal om vad kommunikation är, hur barnen definierar kommunikation och sedan en liten workshop i hur man intervjuar. De diskuterade vad som är viktigt när man intervjuar. Att ställa frågor och vara trevlig var deras sammanfattning på det hela. Och det är ju riktigt.

Jag lärde ut lite tips och tricks. Eko-tekniken, där man upprepar vad den andra säger, för att få mer info, kom på tal, likaså att som intervjuare vara tyst för att få den andra att bryta tystnaden.
De vi pratade mest om var öppna frågor. Det var lite svårt för dem att greppa i början, men när de väl kom igång med intervjuövningen, såg jag i ögonvrån hur en pojke började ställa följdfrågan “varför?”, allt som oftast.
Pojkarna kämpar med intervjun

Som självutnämnd pedagog blir man glad när man hör att eleverna tar till sig det man säger. I utvärderingen verkade de flesta vara nöjda med sin lektion och vi snackade lite om vilka andra saker de skulle vilja lära sig.

-Allt, blev svaret.

Efter besöket på Club Infantil tillsammans med barnen för några veckor sedan, då de fick göra radio, är de väldigt sugna på att själva sätta igång.

Jag och kollegorna som var med gick igenom hur framtiden ser ut för kommunikatörerna och vi insåg att det behövs någon som tar hand om dem speciellt. Någon som har kunskaperna och som är här permanent.

Det enda som fattas nu är att övertala chefen att tycka likadant.

Text och foto: Emmelie Heljeved

Inga kommentarer: