Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

12 mars 2015

Suma Thakhi II

Arbetet på Svalornas kontor i La Paz är i full fart framåt. Nu känner jag att jag äntligen har kommit igång ordentligt med rutinerna och att introduktionsfasen är förbi. I mars står mycket på schemat och därför har måndagsmötena blivit viktiga så att vi alla kan vara med och planera vad vi ska göra kring aktiviteterna.

De senaste veckorna har jag varit och besökt samarbetsorganisationer till utvecklingsprogrammet Suma Thakhi II (vilket betyder ”God väg” på ursprungsspråket Aymara). Som jag nämt tidigare så handlar Suma Thakhi II om att ungdomar och unga vuxna ska stärka sina kunskaper och utveckla åtgärder för de sexuella rättigheterna och mot de könsrelaterade våldet som råder i städerna La Paz och i El Alto. De två organisationerna som jag var och besökte var Albor och CDC.  
Albor jobbar främst med ungdomsgrupper genom konstnärliga uttrycksformer, så som teater, för att skapa opinion mot könsrelaterat våld och för främjade av de sexuella rättigheterna. Väl på plats när jag kom till lokalen i El Alto såg jag först en massa ungdomar som såg ut att öva inför någon pjäs. Musiken var hög och det hördes hur replikerna flödade med styrka genom salen. På väggarna hängde affischer med alla pjäser som gjorts under åren, foton på ungdomarna som varit i Sverige och spelat och någon bild på Astrid Lindgren. Efter en stund fick vi träffa ledningen, bl.a. Willy Flores och Maria Elena Cárdenas. De berättade för oss att inför den 29 mars, då en ny borgmästare i El Alto ska utses, har Albor anordnat ett forum för politiska diskussioner där ungdomarna själva presenterar sina förslag och visioner. Jag kommer att få vara med på detta forum och dokumentera vad som sägs och tas upp vilket ska bli väldigt spännande. När vi lämnade Albor den dagen kände jag mig facinerand över hur många undomar det var som brann för både teatern och dessa känsliga samhällsfrågor samt att ledningen hade berättat att det ständigt dök upp nya medlemmar som ville engagera sig.





På CDCs kontor, i La Paz, var det betydligt lugnare arbetsmiljö. Där satt det jurister i kostym bakom sina datorer som vi fick smyga förbi för att inte störa. Inne i mötesrummet fick vi träffa bl.a. Martín Vidaurre och två tjejer som är engagerade i CDCs ungdomsgrupp. De arbetar med att ungdomar och unga vuxna ska få information, juridisk stöd och/eller juridisk rådgivning  för att deras sexuella rättigheter inte ska bli kränkta och/eller om de utsatts för könsrelaterat våld. De är främst inriktade på HBTQ frågor men då ingår även ämnen så som diskriminering och mobbing.  CDC gav oss även en inbjudan att komma till deras konferens som de har anordnat med brittiska ambassaden som handlar om temat HBTQ på jobbet, i skolorna och i hemmen.  Jasmine O´Connor, chef för Internationella Relationer i Stonewall, ska föreläsa om dessa frågor och mitt arbete kommer då vara att dokumentera detta. Jag ser väldigt mycket fram emot att lära mig mer om HBTQ frågor i Bolivia då jag vill veta hur lagarna och rättigheterna ser ut men också hur detta speglas i verkligheten.  

Inga kommentarer: