Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

29 maj 2015

Studiecirklar på organisationen Albor

Albor, Svalornas medlemsorganisation av och för barn- och ungdomar i staden El Alto i Bolivia, arbetar flera gånger i veckan med sina studiecirklar där de utövar teaterträning och lyfter fram sexuella rättigheter, HBT-frågor samt könsrelaterat våld.

Under den gågna veckan har jag besökt studiecirklarna Aurora, Nairiri och Pilpintu. Aurora bestod nästan bara av tjejer, mellan 13-18 år, som höll på att repetera för fullt när jag klev in i lokalen, till en pjäs som heter ”El Escribano de los Sueños Rotos”, författaren av brutna drömmar. De förklarade för mig att de ville belysa flickor och kvinnors situation när de har en man i sin närhet som utövar sexuellt våld, machismo och grovt våld mot dem. Scenen de visade mig handlade om när vissa tjejer försvarade sina män för personerna runt omkring dem även fast att det männen hade gjort inte var något att försvara. Gruppen Aurora är en av de nyaste studiecirklarna som har startart detta år, 2015, men det syntes att de var väl förberedda. När jag satte mig ner och pratade med tjejerna sa de att de tyckte att dessa ämnen var viktiga att lyfta fram hos en publik i El Alto för att visa problematiken utifrån ett artistiskt sätt.

Tjejerna från studiecirkeln Aurora som tränar inför pjäsen ”El Escribano de los Sueños Rotos”.

Studiecirkeln Nairiri bildades 2014 och kändes väldigt säkra på sin sak. Denna dag tränade de sina röster samt alla danssteg som skulle ingå i deras pjäs. Pilpintu från 2014 likaså.

En ung kille som kallades för Fher förklarade för mig att deras grupp, Pilpintu som betyder Fjäril på Aymara, tränade på sin teateruppvisning som hette ”Ela”, ett resultat av ”El”, Han och ”Ella”, Hon. Denna pjäs handlar om rätten till att få uttrycka sin sexuella läggning, mot homofobi och mot våld mot HBTQ personer. Fler berättade för mig att det har varit otroligt svårt att få ungdomarna att vilja göra denna pjäs då deras föräldrar inte tillät dem. Av 16 personer som brukade komma regelbundet på studiecirklarna försvann alla förutom 4 st. När jag frågade hur hans egna föräldrar såg på saken så sade han att han har haft tur. Hans föräldrar är väldigt unga och kanske kan ifrågasätta pjäsens tema ibland men att dom inte förbjuder honom att gå. Han själv ser detta som något som han verkligen brinner för och vill fortsätta med. Som ledare för gruppen Pilpintu, ser han det som en möjlighet att få med sig fler ungdomar att belysa något som är så viktigt; respekten för alla sexuella läggningar och identiteter.

Bild på gruppen Pilpintu.


Sonia Ampuero, Programpraktikant i Bolivia

Inga kommentarer: