Idrottlärarnas uppdelning av lag, Instituto Nacional publico señor de Esquipulas (INPSDE)
Vi går till skolorna 4 dagar i rad under en rast på 25 minuter som eleverna har mellan 1a och 2a lektionen för dagen, denna rast får vi ibland utnyttja efter godkännande hos skolrektorn. Vi behöver ha aktiviteten 4 dagar i rad för att hinna med alla elever som vill vara med. Fotbollsmatcherna har vi i syfte att få studenterna att känna igen APEADECO som organisation, förstå vad vi jobbar med och varför och såklart göra något roligt för studenterna. Innan vi sätter igång med fotbollsturneringen så har vi ett ”invigningstal” och berättar om APEADECO:S verksamhet och hur de ska göra om de vill delta i våra föreläsningar, workshops och intressegrupper. Under turneringen spelar vi sådan musik som våra ungdoms kommunikatörer har tipsat om är populära och var 5e minut spelar vi upp meddelanden där vi uppmärksammar problemet med Sexuell Kommersiell Exploatering (SKE). Under dessa korta 25 minuter så hinner vi med en hel del:
• Vi informerar om APEADECO som organisation
• Vi har en rolig rekreativ aktivitet för ungdomarna
• Vi informerar om hur man förebygger Sexuell kommersiell exploatering
Studenter som spelar i fotbollsturneringen , INPSDE, Telica
Efter aktiviteten försöker jag alltid prata med ungdomarna för att höra vad de tyckte. En 14årig flicka sa att dagarna blir roligare och det är lättare att koncentrera sig på lektionerna efteråt. En 13årig pojke berättade att det känns kul att vi gör något bara för dem och att det får en att känna sig speciell. För APEADECO är det särskilt viktigt att barnen och ungdomarna tycker att vi gör saker för dem och att de vet vilka vi är och vart vi finns då det är dem som är vår målgrupp.
Elever som intensivt följer matchen och lyssnar på APEADECOS budskap, INPSDE, Telica
Inte alltid en rak väg till målet, INPSDE, Telica, Nicaragua
Hälsningar
Elin Jakobsen Rydstedt, Programpraktikant, Telica Nicaragua
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar