En av Svalorna Latinamerikas samarbetsorganisationer,
CISTAC, har inlett en massiv kommunikations- och utbildningsstrategi för
spridning av sexuella rättigheter, som kallas Campaña Antimachismo Bolivia 2015 (Kampanj mot machismo i Bolivia
2015). Uppslaget har sitt ursprung i ett nicaraguanskt projekt, där bl.a.
TV-serien Contracorrientes kom till för
att belysa teman som ekonomiska rättigheter för kvinnor, sexuell mångfald,
könsrelaterat våld och rätten till självbestämmande. Även CISTAC har som del av
sin kampanj skapat en TV-serie, Solo Para
Machos, som sänds på nationell TV varje söndag klockan 19.30 (annat om
serien kan du läsa här och här).
Fyra av skådespelarna
i Solo Para Machos på premiärvisningen.
CISTAC menar att det är dags att genomföra massiva
informationsåtgärder för att artikel 66 i den bolivianska konstitutionen, som
garanterar sexuella och reproduktiva rättigheter för män och kvinnor, faktiskt
ska sättas i praktiken. TV-serien ämnar visa på rättigheter som har att göra
med vår kropp, och särskilt de förändringar som händer i ungdomar och deras
relationer när de växer upp. Genom att belysa dessa teman via en TV-serie har
organisationen tänkt att vissa människor ska kunna identifiera sig med någon av
karaktärerna, skratta, gråta och njuta av den igenkänningsprocessen, och därigenom
förhoppningsvis få det lättare att sätta ord på vissa aspekter av viktiga sociala
frågor som berör dem själva, såsom; sexuell läggning, preventionsmedel, rätten
att säga nej till sex, sexuell njutning, att inte acceptera utpressning som ett
bevis på kärlek, könslig identitet, information om stödnätverk, utövandet av
maktpositioner som ett sätt för att tvinga sig till sex och/eller annat. Förväntningen
är att serien ska vara utformad på ett sätt som människor i alla åldrar kan
uppskatta; dess innehåll kan och är uppmuntrat att analyseras inom familjer. Solo Para Machos ämnar till att lyfta
frågor och teman som kanske annars lätt undanhålls eller glöms bort, och som i
värsta fall kan leda till att ungdomar och andra fattar beslut som har med
rätten till deras kropp och liv på oklara grunder.
Två medlemmar ur
samarbetsorganisationen ALBOR under ett av CISTAC’s event.
Foto: Minda Holm
Foto: Minda Holm
I samband med att TV-serien har släppts har CISTAC även varit
aktiva i sin informationskampanj på andra sätt. Bland annat har organisationen
arrangerat ett antal sessioner tillsammans med sina samarbetsorganisationer, den
senaste så sent som i fredags, där diskussioner kring hur frågor om sexualitet
och rättigheter ska handskas offentligt. Förutom det vänder sig nu CISTAC mot
en bredare publik, och anordnar event i såväl Cochabamba, Tarija som Santa
Cruz. I vissa av dessa är endast män välkomna. Det är inte för att utesluta
kvinnor utan ses som del av en socialiseringsprocess för specifikt män, i
arbetet mot machismo. Andra målgrupper är föräldrar, intresseorganisationer och
inte minst - ungdomar själva.
Sara Byrskog, Infopraktikant, Bolivia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar