Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

5 augusti 2014

Panik i hemmet! Jinotega, Nicaragua


Ödlor, myror, spindlar, gigantiska fjärilar och kackerlackor!! Varför invaderar ni mitt rum? Har ni slagit er samman för att göra slut på mig?!

För ungefär en månad sedan flyttade jag in i mitt nya hem i Jinotega. Rummet jag bor i har grönt klinkergolv och väggarna är grön- och gulmålade. Jag har en säng, toalett med dusch, ett bord och en stor byrå där jag kan förvara kläder. Det gör jag förstås inte, för det första jag la märke till när jag flyttade in var att det kryllade av myror i lådorna! Det finns en stång förankrad i byrån som sträcker sig till väggen. Där hänger jag mina kläder på galgar istället.

”Spindlar och myror får jag leva med” tänkte jag när jag flyttade in. Redan efter knappt en vecka upptäckte jag ännu en hyresgäst, nämligen en ödla. ”Åh, vad mysigt och hemtrevligt! Hon behöver ett namn, Lizzy blir bra! Hon kan hjälpa mig att hålla spindlarna och myrorna i schack. Perfekt!”.

Lizzy var borta under tre till fyra dagar i sträck och jag började oroa mig. ”Vart håller du hus, kompis?” Under dessa dagar fick jag syn på den första kackerlackan i mitt rum! Hjärtat flög upp ur halsgropen och jag slängde mig efter mitt säkraste vapen, gympaskon! När jag röjt kackerlackan ur vägen var det läggdags, men det tog längre tid än vanligt för mig att somna. Jag låg där spänd och lyssnade efter konstiga ljud och tänkte ”finns det fler här inne”?

”Nämen! Där är du ju!”. Lizzy kröp återigen på väggen ovanför min säng följande dag, men hon var inte ensam. Hon hade en bebis-ödla krypande efter sig. Det förklarar varför hon varit borta så länge. ”Skönt att hon äntligen är på plats och undra om hon kommer att få fler ungar”.
En annan kväll flög en jättefjäril så stor som min hand in i rummet, men flög snabbt ut igen.

Ännu en kackerlacka blev offer av gympaskon och när jag fick syn på en tredje senast i förrgår fick jag nog! Fram med rengöringsmedel och skottesvamp. Därefter sprang jag till affären och köpte kackerlacksgift som jag sprayade i alla hörn och hål längs väggar och byrå i mitt rum. Det dröjde bara sekunder innan kackerlackor vällde ut ur byrån. Jag blev totalt häpen av hur många som gömde sig där inne! Genom blod, svett och tårar kommer jag att kämpa för ett fridfullt liv i mitt eget rum! Jag har bestämt mig. Ut med kackerlackorna!


Klara Adrian, programpraktikant Svalorna Latinamerika

Inga kommentarer: