Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

5 augusti 2014

Tillfälligt regn och allt vad det innebär i Telica, Nicaragua

Att det råder svår torka just nu i Nicaragua, går knappast att missa. Gräset är knastrigt torrt på de flesta håll och vid vägkanten ligger döda djur och ruttnar. 
Svår torka i Telica Nicaragua
Svarta stora fåglar har börjat gräva ut innanmätet på en död ko och i en trädgård festar myror på en hundvalp som inte klarat hettan.I tidningarna skrivs det om förhöjda matpriser och om bönder som inte ens kunnat så eftersom jorden är för torr. 
Egentligen borde det regna redan. Den blöta perioden sträcker sig från maj till oktober, men i år har det inte kommit något regn. 
Men igår kom det. Som kulor från ett automatvapen, splattrade det mot plåttaket och höll i sig hela natten. Det luktade blöt jord och alla skällande hundar tystnade.
Grannens hund behöver vatten
Jag fick flytta sägen någon decimeter eftersom taket läcker där skruvarna fäster i betongen. När jag låg där och lyssnade på på dropparna som föll, hoppades jag själviskt att temperaturen skulle gå ner något. Och så hoppades jag att det skulle regna så mycket att grannens hund fick påfyllning i sin tomma vattenskål.  
Med runt 40 grader på dagarna, känner man sig allt som oftast som en geléråtta. Duschen går varm och babypuder har blivit min bästa vän. Fläkten jobbar med att vispa runt varm luft som inte gör någon skillnad.
Visst vart det svalare under timmarna det regnade. Men redan klockan åtta i morse vart det lika torrt och varmt som vanligt. 
Pa byn går det rykten om att vintern och regnet inte kommer komma förrän i september i år. Jag hoppas den kommer snart. Annars hinner inte bönderna så, fler djur kommer dö och jag kanske smälter bort.

Text och bild: Emmelie Heljeved info-praktikant Svalorna Latinamerika



Inga kommentarer: