Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

22 augusti 2014

3 tips på hur du fångar uppmärksamheten hos din målgrupp, Jinotega


När vi har möten i Sverige, varför gör alla likadant och använder sig av en torr och tråkigt powerpoint eller prezi? Vi är överlag allvarliga och reserverade när vi håller i vår presentation. Allt måste vara perfekt. Det är i alla fall min erfarenhet i stort. Varför inte piffa upp det och göra något roligt samtidigt som vi jobbar seriöst?
Jag har observerat hur Club Infantil jobbar för att nå ut med sina budskap om barnsexhandel. I ett land som Nicaragua är det ingen självklarhet med resurser som elektricitet, internet eller pengar till att köpa det man egentligen behöver. Här måste man använda sin kreativitet! Något som vi svenskar inte längre verkar veta vad det är för någonting.

På ett månadsmöte med Club Infantil presenterade dem hur det gått avdelningsvis under den senaste månaden. Vad de lyckats med, vilka svårigheter de haft och vad de måste förbättra till nästa månad. Detta presenterades - men inte på det tråkiga, traditionella och svenska viset. Här ställde man upp med en fotbollsmatch i konferensrummet för att demonstrera resultaten. Matchen var visserligen uppgjord sedan tidigare, men men… Mål betydde framgångar, rött kort betydde svårigheter de stött på, och frispark mot sig innebar vad de måste jobba vidare med till nästa månad. Självklart fanns det sportkommentator på plats. 

Här kommer tipsen:

- Humor
Vilka tycker inte om att vara i samma rum som roliga och positiva människor? Använd din humor för att nå ut med ditt budskap! Jag är säker på att publiken lyssnar noggrannare på vad du har att säga då och förhoppningsvis är det mer som fastnar i skallen på dem.
Eftersom de allra flesta i Nicaragua älskar fotboll var denna idé som Club Infantil uppfunnit genialisk! Alla fokuserade på fotbollsmatchen samtidigt som de hade väldigt kul.

- Seriositet
Det är viktigt att du ger ett seriöst intryck och är tydlig med ditt budskap för att fånga intresset hos publiken. Du vill ju engagera dem och få dem att tycka att det du säger är betydelsefullt och intressant.
Club infantil fick fram sina budskap under fotbollsmatchen på ett seriöst och medryckande sätt. När domaren blåste i pipan stod allt stilla och det enda som hördes vad sportkommentatorns klara besked om organisationens månadsresultat.

- Involvera målgruppen
Avsätt tid för till exempel en gruppaktivitet. Då får du din målgrupp att känna sig viktig och involverad i det du vill få fram.
Matchen med Club Infantil fick publiken att ryckas med ordentligt. De var engagerade och varje gång det blev mål hejade dem ordentligt.

Alltså. Tänk nytt, som Club Infantil. Jag har lärt mig mycket av dem trots att jag bara varit här i 1,5 månad. Jag är imponerad av deras sätt att jobba och älskar deras kreativitet. De har verkligen inspirerat mig och jag kommer att ta med mig många av deras idéer hem till Sverige. Hoppas att du gör det du med.

Klara Adrian, programpraktikant, Svalorna Latinamerika



1 kommentar:

Christina Adrian Friberg sa...

Vilket härligt grepp! Passade förstås dig också som hand i handsken, Klara!